lørdag 20. september 2014

Piggsopp

Nå har jeg lært meg piggsopp. Den på bildet til venstre er blek piggsopp, og den til høyre er gul kantarell. Piggsoppen er i kantarellfamilien og likner litt på den gule kantarellen på den måten at hatten er ujevn i kantene. Men der stopper likheten.

Det som kjennetegner piggsoppen er nemlig de tydelige piggene den har under hatten. Den har ikke ribbene som kjennetegner kantarellen. Piggene løsner hvis man tar på dem. De har samme farge som resten av soppen, eller lysere.
Det finnes flere typer piggsopp, men ikke alle er gode. En regel sier at piggsopp som vokser på bakken er spiselige. Sopp som vokser på stubber og trær er ikke mat.

Noen syns piggene er uapetittelge og fjerner dem. Ellers er soppen skjelden markspist. Jeg behandlet den på samme måte som kantareller og har blandet dem sammen. Nå ligger de i fryseren å venter på at jeg skal kose meg med dem.

Det er vakkert i skogen om høsten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar