lørdag 11. oktober 2014

Mine fire sopper.

Tenk at i år har jeg gått fra 1 -> 4 sopper!! Her er mine trygge sopper på rekke og rad. Fra venstre på øverste bildet (og omvendt på nederste) er blek piggsopp, rødgul piggsopp, trakt-/høstkantarell og ekte kantarell. Den ekte kantarellen er så kjent at en sier jeg ikke noe om.

Angående piggsopp har jeg ikke smakt den rødgule piggsoppen. Den er ny av dagen :)  Piggsopp er regnet som en trygg sopp. Den har tydelige pigger under hatten, og de løsner lett ved berøring. Huskereglene sier at all piggsopp som vokser på skogbunn er trygg.

Høstkantarell skal man plukke en og en og det er VELDIG viktig. Det er også i utgangspunktet en trygg sopp, men en av de farligste soppene vi har i dette landet kan vokse svært tett og bare en liten bit av den er nok til å gi leverskade/død.

Nå gjenstår den kjedelige rensingen og så skal soppen i fryseren. Det blir bra, for beholdningen minker litt for fort ;)



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar