fredag 24. januar 2014

Kongelig slekt

Jeg leser for tiden en bok som heter "Lela in Bali". Solo var i grunnen litt negativ til at jeg skulle kjøpe den (den var vanvittig dyr), men når han fikk se den, og ikke minst bildene i den, ble han veldig positiv. Bildene er hentet fra et museum i Tyskland og er fra ca 1908. Han sier at de fleste(alle) i Bali aldri har sett de bildene, og han er utrolig fascinert. Han prater stadig  med vennene sine om boka. Boka omhandler et viktig ritual i Bali. Lela er et ritual som går over 4 dager i desember omkring juletider. Lela har så mange konnotasjoner, men det som er viktigst tror jeg er fortid, fremtid og respekt for "the Fon". De ofrer en hane eller en geitebukk (hvit), og type dyr er annethvert år.
Når det starter er vanskelig for en europeer å forstå, for det har både med månen og Bali-uken (8 dagers uke) å gjøre. Uansett, i boka er det en viktig person som er omtalt. Han heter Tita Nji. "Tita" betyr "prins". Fon betyr konge(småkonge). Tita Nji var sønnen til en Fon som het Galega, men han døde tidligere enn Galega. Tita Nji hadde stor makt og var ment å etterfølge Galega, men siden han døde for tidlig ble det ikke sånn. Tita Nji var Solo sin oldefar, så han er altså av kongelig herkomst. Solo er også i slekt med kongefamilien på morssiden. Hun er i slekt med en Fon som heter NyongPasi.

Lela er navnet på en fløyte, og det er en god del fløyter involvert i Lela-ritualet. De som spiller fløyte kalles Sama. Broren til Solo - Franklin (som bor i USA) er Sama. Fløytespillerne spiller alle fire dagene og er en viktig del av ritualet. I år reiste Franklin fra USA til Bali og var med på Lela-Ritualet (bildet, han er til venstre).

I Bali er det også noen som kalles "commoners". Disse kaller vi i Europa for "slaver", men det rette ordet er vel egentlig "tjenere". Disse kommer fra en helt annen stamme enn Solo (som er Chamba), og var tjenere hos Chambaene. Det er noen oppgaver en Chamba ikke skulle gjøre, men ting har forandret seg så masse at den store klasseforskjellen har endret seg. "The commoners" barn ble gjerne sendt til skolen (av Chamba-herren) fordi de pisket unger på skolen og han ville ikke la sine egne barn bli pisket. Derfor er "commoners-barn" gjerne mer utdannet enn "Bali-people". I tillegg ble noen av "commoners-barna" på en måte adoptert og ble etterfølgere i "the compound" og fikk på den måten en høyere status i samfunnet. I dag ser man liten forskjell på "commoners" og "Chamba", selv om man kan historien til noen og vet hva slags familie de kommer fra. Jeg er bare halvveis i boka, så mer Lela-info kommer nok senere ;) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar