tirsdag 4. februar 2014

Voma

Nå har jeg kommet meg litt lenger i boka "Lela in Bali", og forfatteren sveiper så vidt innom et rituale som heter Voma. Jeg leser et kapittel, markerer ting jeg er usikker på og så diskuterer jeg det med Solo etterpå. Sånn skulle all antropologi være. Les og så gå til kilden for dypere forståelse ;)

Voma skjer to ganger pr år. Begge er veldig farlig. Den ene er kun farlig for kvinner, mens den andre er farlig både for kvinner og menn. Dju-dju er noe som er farlig. Noe kan menn se, men ikke kvinner. Noe kan kvinner se, men ikke menn. F.eks er mensblod ikke det greieste for menn å se selv om jeg ikke tror det er spesielt "farlig". Her hjemme kaller vi det likevel litt humoristisk for "dju dju".

Vel, tilbake til Voma. Det finnes en slags sekt som spiller denne rollen som "dju dju" under Voma. Disse mennene er vanlige menn til vanlig, men under Voma er de farlige. Det er feil å si at de spiller rollen, de ER Dju dju, altså farlige. De annonserer Voma dagen før det skal skje, og anbefaler alle å holde seg inne den dagen. De bruker kvelden før Voma på å forberede seg og neste dag kommer de ut av huset de holder til i. De er ikke "de", men "det". Samlet er de altså en "kraft" eller "ondskap". Når "det" kommer ut er det veldig farlig å se "det" så folk må virkelig passe seg.

En kvinne så "det" en gang, og når hun senere skulle føde klarte hun ikke å få ut barnet. Da måtte disse mennene som er med i sekten reise til sykehuset og gå rundt det sju ganger. Først da ble barnet født. Solo har også sett det når han var barn, og han måtte "renses" etterpå. Siden han er renset trenger jeg ikke være bekymret for ham nå. Han mente ikke å se det, men det huset det holder til i er i hans bestefars "compound" så han var vel i nærheten. Solo kan bli med i denne sekten fordi han har kongelig blod i årene, og det syns jo jeg hadde vært kult.

Jeg presset Solo ganske hardt på hva som skjedde den gangen han så det, men han svarte unnvikende. Som kvinne er det ting jeg ikke skal vite og hadde søstrene hans visst at han fortalte meg om det hadde de blitt kjempesint på ham. Så jeg presset ham ikke alt for hardt selv om nysgjerrigheten sliter i meg ;)

En annen ting jeg ikke har fått helt klarhet i er at det også er en kvinnelig gruppe. Disse danser, men de passer på å aldri se på "det". De danser med ryggen til. Moren til Solo er med i denne gruppen, noe som også er grunnet i at hun har kongelig blod i årene.

Vel, jeg tror dette er alt jeg husker denne gangen. Muligens kommer det litt mer etterhvert og da får jeg heller oppdatere denne posten :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar